Statut

Statut

Statut

Zespołu Szkół w Rajkowach

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z 2002        Nr 10, poz. 96, oraz z 2003 Nr 146, poz. 1416) oraz Ustawą z dnia 7 września 1991 r.               o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami)

 

 

Rozdział I: Nazwa Zespołu

§1. W skład Zespołu wchodzi Szkoła Podstawowa i Gimnazjum.

§2. Siedzibą Zespołu jest budynek 127 we wsi Rajkowy.

 

Rozdział II: Informacje o Zespole

§3. Organem prowadzącym Zespół jest Urząd Miasta i Gminy Pelplin.

§4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem jest Pomorskie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

§5. Obowiązek nauki trwa do 18 roku życia.

§6. Dopuszcza się możliwość przyjmowania do Zespołu Szkół w Rajkowach uczniów spoza obwodu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Rajkowach, w miarę posiadanych miejsc            i zgody dyrektora szkoły.

 

 

Rozdział III: Organy Zespołu

§7. Organami Zespołu są:

  1. Dyrektor,
  2. Wicedyrektor,
  3. Rada pedagogiczna,
  4. Rada Rodziców,
  5. Samorząd Uczniowski.

Dyrektor

1.Dyrektor w szczególności:

1)      kieruje działalnością Zespołu i reprezentuje go na zewnątrz,

2)      przewodniczy Radom Pedagogicznym,

3)      sprawuje nadzór pedagogiczny,

4)      sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego,

5)      sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

6)      dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,

7)      wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole Szkół nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

3. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu Szkół,

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu,

3) występowania z wnioskami, po zaciągnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu,

4) dopuszcza zaproponowane przez nauczyciela programy nauczania do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

            4. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.

            5. Dyrektor w Gimnazjum zapewnia, w ramach posiadanych przez siebie środków, warunki do realizacji projektów edukacyjnych.

            6. Dyrektor może, po zaciągnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokowane i możliwości organizacyjne szkoły, w danym roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno- wychowawczych, w wymiarze do 6 dni w Szkole Podstawowej, a w Gimnazjum do 8 dni,  o których informuje do dnia 30 września, nauczycieli, uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów). W szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno- wychowawczych po zasięgnięciu opinii, może, za zgodą organu prowadzącego, ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno- wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty. Dyrektor zapewnia w te dni zajęcia opiekuńczo- wychowawcze, o których informuje rodziców (opiekunów prawnych).

            7. Dyrektor wykonuje wszystkie zmiany zgodnie z zarządzeniem MEN.

            8. Dyrektor ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Wicedyrektor

1.Wicedyrektor w szczególności:

1) decyduje w sprawach tygodniowego rozkładu,

2) ustala plan zajęć pozalekcyjnych, dydaktyczno- wyrównawczych i korekcyjnych,

3) nadzoruje opracowanie programów ogólnoszkolnych uroczystości i imprez, zajęć sportowych, obronnych i rekreacyjnych,

4) sprawuje nadzór nad ochroną przeciwpożarową w szkole.

5) wykonuje wszystkie zadania powierzone w ramach zleceń dyrektora i zastępuje go podczas jego nieobecności

Rada Pedagogiczna

1.W Zespole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem. Zespołu w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia wychowania i opieki. W Zespole zachowana  jest odrębność Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.

2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujące w danej szkole wchodzącej w skład Zespołu.

3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.

4. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

1)      zatwierdzenie planów pracy szkoły,

2)      zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3)      podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców.

 5.Rada Pedagogiczna opisuje w szczególności:

1)      organizację pracy Zespołu Szkół, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2)      projekt planu finansowego Zespołu

3)      wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień

4)      propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

6.Rada Pedagogiczna ustala Regulamin Pracy Rady Pedagogicznej.

7. Rada Pedagogiczna zatwierdza wszelkie zmiany w statucie.

Rada Rodziców:

1.W Zespole działa Rada Rodziców.

2. Zasady tworzenia Rady Rodziców reguluje ustawa o systemie oświaty.

3. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o regulamin.

4. Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala Program Wychowawczy Szkoły oraz Program Profilaktyki.

5. Rada rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez Dyrektora.

6. Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram popraw efektywności i kształcenia lub finansowania.

7. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie może porozumieć się z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego i profilaktycznego, program ten ustala Dyrektor w porozumieniu z organem nadzoru pedagogicznego.

8. Rada Rodziców3 może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora z wnioskiem i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu Szkół.

9. W celu wspierania statutowej działalności Zespołu Szkół Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust 3.

Samorząd Uczniowski:

1.W Zespole działa Samorząd Uczniowski.

2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym., tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Zespołu.

4. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Zespołu, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

4) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej

5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem.

 

Rozdział IV: Nauczyciele i inni pracownicy zespołu

§8. W Zespole zatrudnia się nauczycieli , którym przysługuje specjalna ochrona jako  funkcjonariuszom państwa  oraz pracowników administracji i obsługi.

§9. Zasady zatrudniania, pracy i zwalniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa             w ust. 1 określają odrębne przepisy Karty Nauczyciela i Kodeksu Pracy.

 

Rozdział V: Postanowienia końcowe

§10. Zespół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich placówek wchodzących w jego skład.

§11. Tablica Zespołu jest zawieszona powyżej tablicy Gimnazjum i Szkoły Podstawowej.

§12. Na świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkoły wchodzącej w skład zespołu podaje się nazwę szkoły, nazwa Zespołu Szkół umieszczona jest na pieczęci urzędowej.

§13. Wszelkie zmiany i poprawki statutu wprowadzane po ich zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną i konsultacji Rady Rodziców i Samorządem Uczniowskim, w formie aneksu do tegoż statutu.

§14. Sprawy nie objęte Statutem Zespołu Szkół regulują odrębne przepisy i rozporządzenia.

§15. Statut wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia.

§16. Zespół prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.

§17. Wykaz załączników do Statutu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum:

  1. Szkolny Program Wychowawczy
  2. Szkolny Program Profilaktyki
  3. Wewnątrzszkolny System Oceniania

R1. Regulamin Rady Pedagogicznej

R2. Regulamin Samorządu Uczniowskiego

 

 

Rozdział VI: organizacja zespołu

§18. Gimnazjum w Rajkowach.

§19. Szkoła Podstawowa w Rajkowach.

 

 

 

                                   Szkoła podstawowa

w Rajkowach

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z 2002        Nr 10, poz. 96, oraz z 2003 Nr 146, poz. 1416) oraz Ustawą z dnia 7 września 1991 r.               o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami)

 

 

Rozdział I: Nazwa szkoły

§1. Szkoła Podstawowa w Rajkowach jest szkołą publiczną.

§2. Siedzibą Szkoły Podstawowej jest budynek nr 127 w Rajkowach.

 

Rozdział II: Informacje o szkole podstawowej

§3. Organem prowadzącym Szkołę Podstawową jest Urząd Gminy i Miasta Pelplin.

§4. Nadzór Pedagogiczny nad Szkołą Podstawową sprawuje Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

§5. Cykl kształcenia trwa 6 lat.

§6. Szkoła Podstawowa jest jednostką budżetową Gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

 

Rozdział III: Cele i zadania szkoły Podstawowej

§7. Edukacja w Szkole Podstawowej wspomaga rozwój ucznia jako osoby i wprowadza go                                   w życie społeczne, a obejmuje przede wszystkim.

1)      wprowadzanie w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,

2)      pobudzenie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia,

3)      wprowadzenie w szeroko rozumiany świat kultury i sztuki,

4)      rozwijanie społecznych umiejętności ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu grupy rówieśniczej,

5)      umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.

6)      sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,

7)      kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów.

§8. Szkoła Podstawowa zapewnia uczniom realizację zadań wynikających z ustawy                         o systemie oświaty i zakresie:

1)      podtrzymania tożsamości narodowej przez kształtowanie postawy patriotycznej (szacunek do symboli narodowych, przybliżanie wartości istotnych z punktu widzenia, narodu i społeczeństwa),

2)      podtrzymanie wartości religijnej poprzez dobrowolny udział uczniów w nauce religii                               i uroczystościach religijnych zgodnie z Konstytucją RP,

3)      udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez systematyczną współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Tczewie i z innymi,

4)      organizowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły,

5)      umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów, realizowanie indywidualnych programów nauczania.

§9.1. Szkoła Podstawowa zabezpiecza opiekę nad uczniami z uwzględnieniem przepisów    BHP, a w szczególności:

1)      w czasie zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych i nadobowiązkowych nauczyciele sprawują całkowitą opiekę; zajęcia dydaktyczne i porządkowe odbywają się                            w obecności nauczyciela – wychowawcy.

2)      w czasie wycieczki przedmiotowej lub turystyczno-krajoznawczej poza teren szkoły,  a w obrębie wsi Rajkowy, opiekę sprawuje jedna osoba nad grupą liczącą nie więcej niż 30-35 osób,

3)      dla zapewnienia opieki w czasie wycieczki do innej miejscowości wyznaczony jest przez organizatora kierownik i opiekunowie, którzy przypadają w stosunku 1 na 15 uczestników.

4)      wszyscy uczestnicy wycieczki szkolnej czy innej imprezy krajoznawczo-turystycznej powinni być objęci powszechnym ubezpieczeniem uczniów szkoły, a w przypadku wycieczki zagranicznej dodatkowym ubezpieczeniem,

5)      na terenie szkolnym pełnione są dyżury nauczycielskie według ustalonego harmonogramu; do obowiązku dyżurującego nauczyciela należy utrzymanie ładu           i porządku na terenie objętym dyżurem.

§9.2. Formy sprawowania indywidualnej opieki nad uczniami szkoły podstawowej, uczniami z zaburzeniami rozwoju, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku, uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki:

a)      nauczanie indywidualne (realizowane w domu ucznia lub w obrębie szkoły)

b)      terapia pedagogiczna,

c)      dożywianie,

d)      dożywianie charytatywne dla dzieci z rodzin ubogich,

e)      pomoc materialna,

f)        udzielanie indywidualnych porad przez wychowawców i pedagoga szkolnego.

§9.3 Dyrektor Szkoły zapewnia , pod względem organizacyjnym , możliwość obrotu   

        używanymi podręcznikami na terenie szkoły.

 

Rozdział IV: Organy szkoły Podstawowej

§10. Organami Szkoły Podstawowej są:

  1. Dyrektor,
  2. Wicedyrektor,
  3. Rada Pedagogiczna,
  4. Rada Rodziców,
  5. Samorząd Uczniowski.

Rozdział V: Organizacja Szkoły Podstawowej

§11. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

§12. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbą godzin przedmiotów                  i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

§13  Arkusz egzaminacyjny Szkoły Podstawowej zatwierdza organ prowadzący

§14. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy                   w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określanych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem zatwierdzonym przez dyrektora szkoły.

§15. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych                     i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§16. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone                w systemie klasowo-lekcyjnym.

§17. W zależności od poziomu nauczania dzieli się uczniów na klasy, a je w zależności od liczby uczniów na oddziały w następujący sposób: przeciętna liczba nie powinna przekraczać 25-30 uczniów, jednak nie tworzy się nowego oddziału, gdy liczba uczniów jest niższa niż 18.

§18. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych, wychowania fizycznego, informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.

§19. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych, wychowania fizycznego, informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 osoby oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach powyżej 30 osób.

§20. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 lub mniej niż 30 uczniów, podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 7 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.

§21. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

§22. Zajęcia zintegrowane w klasach I – III są prowadzone przez nauczycieli wychowawców w odrębny sposób.

§23. Niektóre zajęcia obowiązkowe, np. zajęcia dydaktyczne, nauczanie języków obcych, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, między oddziałowych, między klasowych i międzyszkolnych, międzyszkolnych także podczas wycieczek                   
i wyjazdów.

§24. Szkoła umożliwia prowadzenie zajęć finansowanych przez rodziców.

§25. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub – za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§26. Szkoła może przyjmować także innego typu praktykantów.

§27. Odpłatność za korzystanie z obiadów, ustala dyrektor szkoły z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.

§28. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.

§29. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice             i także inne osoby na zasadach określonych w statucie szkoły.

§30. Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwić:

a)      gromadzenie i opracowywanie zbiorów,

b)      korzystanie ze zbiorów biblioteki i wypożyczanie poza nią,

c)      prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów (w grupach lub oddziałach).

§31. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

§32. Organizacja biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza są ujęte                          w regulaminie biblioteki.

§33. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub dojazd do szkoły jest organizowana świetlica.

§34. Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo-opiekuńczą działalności szkoły, którą Szkoła organizuje posiadając odpowiednie pomieszczenia, sprzęt, możliwości kadrowe     i środki finansowe.

§35. Organizacja pracy świetlicy zawarta jest w regulaminie pracy świetlicy.

§36. Dla realizacji celów statutowych Szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia, a ponadto:

a)      pomieszczenie świetlicy szkolnej,

b)      gabinet terapii pedagogicznej,

c)      archiwum,

d)      szatnie.

 

Rozdział VI: Nauczyciele i inni pracownicy

§37. W szkole zatrudnia się nauczycieli , którzy są  pracownikami państwowymi oraz innych pracowników administracyjnych  i pracowników obsługi.

§38. Zasady zatrudnienia nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami regulują odrębne przepisy.

§39. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

§40. Zakres zadań i obowiązków nauczyciela:

1)      odpowiedzialność za jakość i wyniki prowadzonej pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece uczniów,

2)      odpowiedzialność za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

3)      wspieranie działalnością pedagogiczną rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów,

4)      sprawiedliwe i bezstronne ocenianie i traktowanie uczniów,

5)      odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

6)      wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,

7)      dokonywanie prze nauczyciela wyboru podręczników spośród dopuszczonych do użytku szkolnego.

8)      doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

9)      realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów wynikające z Karty Nauczyciela.

10)   udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu                           o rozpoznanie potrzeb uczniów,

Obowiązki nauczyciela dyżurującego:

a)      nauczyciel pełni dyżury według harmonogramu dyżurów ustalonego przez dyrektora szkoły w wyznaczonych miejscach (korytarz dolny, korytarz górny, wejście do szkoły),

b)      uczniowie mający zajęcia w „starej” części budynku szkolnego przechodzą przez przerwę między lekcyjną na górny korytarz,

c)      podczas słonecznych dni w okresie wiosenno-jesiennym nauczyciel pełni dyżur na boisku szkolnym,

d)      podczas przebywania uczniów nauczania zintegrowanego na dolnym korytarzu, nauczyciele wychowawcy również pełnia dyżury,

e)      dyżury pełnione są przez nauczycieli codziennie od godz. 745 przy wejściu do budynku szkolnego,

f)        w przypadku nieobecności nauczyciela dyżurującego dyrektor szkoły ustala zastępstwo.

§41. Zadania i obowiązki wychowawcy:

1)      systematyczne kontaktowanie się z rodzicami w ramach wywiadówek i zebrań,

2)      pełnienie stałych, cotygodniowych dyżurów, których harmonogram ustalony jest każdego roku przez Radę Pedagogiczną i podany do wiadomości rodzicom (prawnym opiekunom),

3)      tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

4)      inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

5)      podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

6)      Wychowawca:

7)      otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,

8)      planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

-       różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,

-       ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą,

9)      współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale) uzgadniając z nimi koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),

10)  utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:

-       poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,

-       współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,

11)  włączenia w ich sprawy życia klasy i szkoły,

12)  współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi pomoc                 w poznawaniu potrzeb i trudności, a także zdrowotnych oraz zainteresowań                      i szczególnych uzdolnień uczniów; organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

§42. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

         Formy zapewnienia takiej pomocy w naszej szkole.

1)      Nauczycielowi początkującemu może zostać przydzielony opiekun, którym jest nauczyciel doświadczony, uczący tego samego przedmiotu.

2)      Z wszelkimi problemami nauczyciel początkujący zwraca się do swego opiekuna lub dyrektora szkoły.

3)      Opiekun zobowiązany jest zapoznać nauczyciela początkującego z gronem pedagogicznym, szkołą oraz specyfiką środowiska.

4)      Nauczycielowi początkującemu umożliwia się obserwacją lekcji prowadzonej przez opiekuna, w celu zdobywania doświadczeń.

5)      Opiekun udziela pomocy w doborze odpowiedniej literatury z danego przedmiotu nauczania.

§43. Nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych i wychowawcy mogą tworzyć zespoły problemowo-zadaniowe, pracą którą kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący (kierownik) zespołu.

§44. Zadania zespołu problemowego to głównie:

a)      opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badań osiągnięć,

b)      opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,

c)      organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Pedagog szkolny:

1.      Pedagog szkolny jest koordynatorem współpracy z Poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną.

2.      Do zadań pedagoga w szczególności należy:

1)      rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów,

2)      analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,

3)      określenie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,

4)      organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

5)      wspieranie działań opiekuńczo- wychowawczych nauczycieli,

6)      podejmowanie działań profilaktyczno- wychowawczych wynikających z Programów wychowawczych i Programów profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,

7)      planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez Zespół na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia oraz wyboru zawodu.

8)      działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

Biblioteka:

Zadania nauczyciela bibliotekarza:

  • gromadzenie zbiorów,
  • ewidencja zbiorów,
  • opracowanie biblioteczne,
  • selekcja zbiorów,
  • konserwacja,
  • organizacja udostępniania,
  • udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
  • tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
  • rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wybieranie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się.
  • organizowanie konkursów czytelniczych,
  • przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych oddziałów,

Świetlica szkolna:

Do zadań świetlicy należy:

  • organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej,
  • organizowanie gier i zabaw,
  • ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
  • stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego,
  • rozwijanie samodzielności i samorządności oraz społecznej aktywności,
  • współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlic, a w miarę potrzeby z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w  środowisku.

Dni i godziny pracy świetlicy winny być dostosowane do potrzeb  środowiska, wynikających z godzin rozpoczynania i kończenia pracy przez rodziców uczniów.

 

Rozdział VII: Uczniowie szkoły podstawowej

§45. Obowiązek szkolny mogą rozpocząć dzieci 6 letnie. Od 2012 realizację obowiązku szkolnego rozpoczną wszyscy sześciolatkowie obowiązkowo.

         W latach 2009/ 2010, 2010/2011 i 2011/ 2012.dyrektor Szkoły Podstawowej, w obwodzie którym mieszka dziecko, może przyjąć do szkoły dziecko sześcioletnie, jeżeli pozwalają na to warunki organizacji szkoły, a dziecko było objęte wychowaniem przedszkolnym w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Wymogu objęcia wychowaniem przedszkolnym nie stosuje się w przypadku, gdy dziecko posiada pozytywną opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.

§46. Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez miasto przyjmuje się:

a)      z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,

b)      na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, jeżeli w klasie są wolne miejsca. Przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.

§47. Uczeń ma prawo:

1)      właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2)      odbywania zajęć lekcyjnych w pomieszczeniach szkolnych korzystając ze sprzętu              i pomocy naukowych,

3)      swobodnego wyboru kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych, w tym                 w klubach sportowych (zezwolenie na uczestnictwo w działalności klubów sportowych może być cofnięte w wypadku rażących zaniedbań ze strony ucznia),

4)      organizowania zajęć kulturalnych, sportowych i rozrywkowych za zgodą dyrektora Szkoły Podstawowej,

5)      złożenia wniosku do Rady Pedagogicznej o egzamin sprawdzający, jeśli uważa, że ocena semestralna lub końcowa nie odzwierciedla jego wiedzy,

6)      uzyskania wyjaśnień dotyczących jego wyników w nauce oraz otrzymania pomocy od nauczyciela (w ramach zajęć lekcyjnych),

7)      poszanowania godności własnej i dyskrecji w sprawach osobistych, osobistych także stosunków rodzinnych, korespondencji przyjaźni, uczuć,

8)      udziału przedstawicieli młodzieży na wyznaczonym posiedzeniu Rady Pedagogicznej,

9)      pełnej informacji na temat kryteriów oceniania i wewnątrz szkolnego systemu oceniania.

10)  Do telefonicznego zwolnieni, po którym uczeń przynosi pisemne potwierdzenie od rodzica z określoną datą.

§48. Uczeń ma obowiązek:

1)      systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych,

2)      do godnego reprezentowania szkoły oraz szanowania jej tradycji,

3)      punktualnie i regularnie uczęszczać na zajęcia lekcyjne:

-       każdorazową nieobecność należy usprawiedliwiać na piśmie po bezpośrednim przybyciu do szkoły,

-       nieobecność w szkole usprawiedliwiają rodzice,

4)      nie opuszczać terenu szkoły w czasie trwania lekcji i przerw między lekcyjnych bez zezwolenia nauczyciela,

5)      uczestnictwa w imprezach, uroczystościach i pracach użytecznych organizowanych przez szkołę,

6)      przestrzeganie zasad higieny osobistej i dbanie o estetykę wyglądu,

7)      posiadanie i noszenie obuwia zastępczego, a w czasie uroczystości szkolnych również stroju odświętnego,

8)      przestrzegania zasad współżycia społecznego, zwłaszcza zasad zwalczania przejawów brutalności i wulgarności,

9)      podporządkowania się poleceniom i zarządzeniom nauczycieli, dyrektora oraz organom Samorządu Szkolnego,

10)  przedstawić pisemnie usprawiedliwienie nieobecności na zajęciach edukacyjnych               w formie oświadczenia rodziców (prawnych opiekunów) lub zwolnienia lekarskiego,

11)  uczeń przedstawia usprawiedliwienie wychowawcy klasy w ciągu tygodnia po powrocie do szkoły.

12)  przygotować się do zajęć,

13)  wykonywać prace domowe i inne polecenia w ramach procesu dydaktyczno-wychowawczego (np. przygotowanie materiałów, zbieranie informacji, referaty, badania naukowe itd.)

§49. System nagród i kar obowiązujący w Szkole Podstawowej.

1.Nagrody:

a)      pochwała uczni wobec klasy udzielona przez wychowawcę,

b)      pochwała ucznia wobec klasy udzielona przez dyrektora,

c)      pochwała ucznia wobec społeczności szkolnej przez dyrektora,

d)      list pochwalny do rodziców,

e)      dyplom,

f)        nagroda książkowa.

2.Kary:

a)      Naganę wychowawcy klasy uczeń utrzymuje za:

-        lenistwo, nie przygotowanie się do lekcji, nieodebranie prac domowych,

-        niewłaściwy stosunek do członków społeczności szkolnej,

-        palenie papierosów na terenie szkoły, w jej obrębie, w czasie wyjść                    i wyjazdów organizowanych poza terenem szkoły.

b)      Naganę dyrektora szkoły uczeń otrzymuje za:

-        niewłaściwą postawę wobec pracowników szkoły,

-        niepodporządkowanie się zarządzeniom i poleceniom dyrekcji oraz rady pedagogicznej,

-        stosowanie przemocy wobec kolegów,

-        brak poszanowania godności osobistej i wolności drugiego człowieka (szantażowanie, lżenie, bicie, wymuszanie, kradzież).

-        celową dewastację mienia szkoły.

c)      Zawieszenie przez wychowawcę klasy prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, imprezach szkolnych itp. za:

-        powtarzające się, brutalne i wulgarne zachowanie się w szkole i poza nią,

-        wagarowanie,

-        niewłaściwe zachowanie się podczas imprez szkolnych.

d)      Obowiązek informowania rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary spoczywa na wychowawcy klasy.

e)      Nagany przygotowuje się w formie pisemnej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz zostaje wręczony rodzicom lub opiekunom prawnym ucznia, drugi jest przechowywany w osobnym segregatorze.

§50. Rada Pedagogiczna może ustanowić inne formy nagrody lub kary.

§51. Każdy uczeń Szkoły Podstawowej ma prawo odwołać się do kary do dyrektora w czasie   7 dni od daty jej otrzymania i tym samym rozpocząć ponownie rozpatrzenie danej sprawy. Ponadto każdy uczeń posiada prawo odwoławcze do Rzecznika Praw Ucznia.

§52. Dyrektor ma obowiązek poinformowania rodziców (opiekunów prawnych) o przyznaniu nagrody lub zastosowanej kary wobec ucznia.

§53. Warunki korzystania z telefonów komórkowych

1)      zakazuje się używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych (dyktafonów, kamer, MP3, MP4, discman) nagrywająco - odtwarzających do innych celów niż edukacyjnych na terenie szkoły,

2)      w przypadku użycia ww. urządzeń na terenie szkoły, nauczyciel, który zauważy jest zobowiązany do zabrania urządzenia i przekazania dyrektorowi szkoły, które uczeń przekazuje dobrowolnie;

a)      w przypadku telefonu komórkowego uczeń jest zobowiązany do wyłączenia aparatu i zabrania karty SIM,

b)      nauczyciel jest zobowiązany do przekazania i poinformowania dyrektora szkoły, w jakich okolicznościach został zabrany telefon komórkowy

3)      telefon odbiera rodzic lub opiekun prawny w sekretariacie szkoły w godzinach pracy po uprzedniej rozmowie z dyrektorem,

4)      w przypadku nie odebrania telefonu przez rodzica lub opiekuna prawnego do dnia rozdania świadectw, wychowawca oddaje telefon uczniowi w dniu rozdania świadectw,

5)      dopuszcza się możliwość korzystania z telefonu stacjonarnego i innych urządzeń do celów dydaktycznych,

6)      w przypadku sytuacji losowych lub zdrowotnych uczeń może skorzystać z telefonu stacjonarnego szkoły w celu skontaktowania się z rodzicami i opiekunami prawnymi.

 

 

§54. Procedury postępowania nauczycieli w szczególnych przypadkach :

Szczególne przypadki

Procedury postępowania nauczycieli

Osoby odpowiedzialne

Agresja słowna

Zgłoszenie do  pedagoga, dyrektora.

Rozmowa indywidualna z uczniem.

Wezwanie rodziców.

Zastosowanie zadośćuczynienia zgodnie z WSO (wypracowanie, wiersz na pamięć, dodatkowe zadania, itp.)

Wyszukiwanie hasła w słowniku i wyjaśnienie jego znaczenia przed klasą.

Pomoc terapeutyczna.

Apele, pogadanki, godziny wychowawcze na w/w temat.

Nauczyciel, wychowawca, pedagog, dyrektor

Agresja fizyczna

Zgłoszenie do : wychowawcy, pedagoga, dyrektora.

Rozmowa indywidualna z uczniem.

Wezwanie rodziców.

Pomoc terapeutyczna.

Poszukiwanie wspólnego rozwiązania (kierowanie na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej
w celu zdiagnozowania przyczyny agresji),

w przypadku :

- skruchy: zadośćuczynienie zgodnie z WSO

(dodatkowe zadania),

- nasilenie agresji, zgłoszenie na policje i do sądu.

Sprawowanie nadzoru przez szkołę ustalonego przez sąd.

Spotkania z animatorami profilaktyki (policjant, psycholog, przedstawiciel sądu).

Apele, pogadanki, pedagogizacja rodziców na wywiadówkach.

Nauczyciel, wychowawca, pedagog, dyrektor

Agresja nastawiona na mienie szkolne i prywatne

Zgłoszenie do: wychowawcy, pedagoga, dyrektora.

Poinformowanie rodziców.

Zadośćuczynienie zgodne z WSO:

- napraw przez rodziców lub zwrot kosztów.

Apele, pogadanki, pedagogizacja rodziców na wywiadówkach.

Nauczyciel, wychowawca, pedagog, dyrektor

Wagarowanie

Zgłoszenie przez wychowawcę do pedagoga, dyrektora.

Poinformowanie rodziców.

Wezwanie rodziców do szkoły.

Szukanie przyczyny.

W przypadku niestawienia się rodziców w placówce złożenie wizyty domowej przez wychowawcę, pedagoga lub wspólnie.

Informowanie władz oświatowych.

Informowanie sądu o przypadkach nie realizowania obowiązku szkolnego.

Przy niewielkiej ilości nieusprawiedliwionych godzin stosujemy zadośćuczynienie zgodnie z WSO.

Pogadanki na godzinach wychowawczych.

 

Kradzieże, wyłudzanie pieniędzy, handel na terenie szkoły

Zgłoszenie do: wychowawcy, pedagoga, dyrektora.

Rozmowa z uczniem.

Wezwanie rodziców do szkoły.

Rozmowa z rodzicami.

Zwrot skradzionego mienia.

W sporadycznych przypadkach zadośćuczynienie zgodnie w WSO (samodzielna rezygnacja z udziału
w wycieczce, biwaku, lub reprezentowania szkoły).

W przypadku nasilenia zgłoszenie na policję.

Współpraca z sądem.

Sprawowanie nadzoru przez szkołę ustalonego przez sąd.

Pogadanki na godzinach wychowawczych.

Obniżenie oceny z zachowania.

Nauczyciel, wychowawca, pedagog, dyrektor

Stosowanie używek

Obserwacja ucznia.

Zgłoszenie do: wychowawcy, pedagoga, dyrektora.

Rozmowa z uczniem.

Wezwanie rodziców do szkoły.

Rozmowa z rodzicami.

W sporadycznych przypadkach zadośćuczynienie zgodnie z WSO (samodzielna rezygnacja z wycieczki, biwaku lub reprezentowania szkoły).

W przypadku nasilania skierowanie do psychologa, lekarza, policji, sądu.

Pogadanki na lekcjach wychowania do życia w rodzinie, biologii, godzinie wychowawczej, spotkania z pielęgniarką, zajęcia profilaktyczne.

Pedagogizacja rodziców – spotkanie ze specjalistami.

Obniżenie oceny ze sprawowania.

Nauczyciele, wychowawca, pedagog, dyrektor

Próby samobójcze, niski próg odporności na stresy (nerwica, depresja)

Obserwacja zachowań ucznia.

Rozmowy z uczniem.

Poinformowanie i wezwanie rodziców.

Skierowanie dzieci do psychologa i psychiatry ( za zgodą rodziców).

Poruszać tematykę na lekcjach ( realizowanie planu działań profilaktycznych).

Zawiadomienie sądu o zaistniałym zagrożeniu.

Lekcje prowadzone przez: lekarza, pielęgniarkę, psychologa, pedagoga z poradni psychologiczno- pedagogicznej.

Pomoc terapeutyczna (terapia indywidualna, grupowa, rodzinna).

Nauczyciele, wychowawca, pedagog, dyrektor

 

 

 

Rozdział VIII: Postanowienia końcowe

§55. Szkoła Podstawowa prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§56.  Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

 Załączniki, zarządzenia i regulaminu ujęte są w Zespole Szkół.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gimnazjum

w Rajkowach

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z 2002        Nr 10, poz. 96, oraz z 2003 Nr 146, poz. 1416) oraz Ustawą z dnia 7 września 1991r.               o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami)

 

Rozdział I: Nazwa

§1. Gimnazjum w Rajkowach jest szkołą publiczną.

§2. Siedzibą Gimnazjum jest budynek nr 127 w Rajkowach.

 

Rozdział II: Informacje o gimnazjum

§3. Organem prowadzącym Gimnazjum jest Urząd Miasta i Gminy Pelplin.

§4. Nadzór pedagogiczny nad Gimnazjum sprawuje Pomorskie Kuratorium Oświaty                     w Gdańsku.

§5. Cykl kształcenia w Gimnazjum trwa 3 lata.

§6. Świadectwo ukończenia Gimnazjum uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do wszelkiego typu szkół ponad gimnazjalnych.

§7. Gimnazjum jest jednostką budżetową gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

 

Rozdział III: Cele i zadania gimnazjum

§8. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie i przepisach wydanych na jej podstawie oraz zawarte w niniejszym statucie.

§9. Edukacja w Gimnazjum wspomaga rozwój ucznia jako osoby i wprowadza go w życie społeczne, a obejmuje przede wszystkim:

1)      wprowadzenie w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,

2)      pobudzenie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań gimnazjalisty,

3)      wprowadzenie w szeroko rozumiany świat kultury i sztuki,

4)      rozwijanie społecznych umiejętności gimnazjalisty przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu grupy rówieśniczej.

§10. Gimnazjum zapewnia gimnazjalistom realizację zadań wynikających z ustawy                        o systemie oświaty w zakresie:

1)      podtrzymania tożsamości narodowej poprzez kształtowanie postawy patriotycznej (szacunek do symboli narodowych, przybliżanie wartości istotnych z punktu widzenia państwa, narodu i społeczeństwa),

2)      podtrzymanie tożsamości religijnej poprzez udział młodzieży gimnazjalnej w nauce religii i uroczystościach religijnych dobrowolnie i zgodnie z Konstytucją RP,

3)      udzielania gimnazjalistom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez systematyczną współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Tczewie,

4)      Dyrektor Szkoły zapewnia , pod względem organizacyjnym , możliwość obrotu używanymi podręcznikami na terenie szkoły.

§11. Gimnazjum zabezpiecza opiekę nad młodzieżą z uwzględnieniem przepisów BHP,                      a w szczególności:

1)      w czasie zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych i nadobowiązkowych nauczyciele sprawują całkowitą opiekę; zajęcia dydaktyczne i porządkowe odbywają się                   w obecności nauczyciela-wychowawcy,

2)      w czasie wycieczki przedmiotowej lub turystyczno-krajoznawczej poza teren Gimnazjum, a w obrębie wsi Rajkowy, opiekę sprawuje jedna osoba nad grupą liczącą nie więcej niż 30-35 osób,

3)      dla zapewnienia opieki w czasie wycieczki do innej miejscowości wyznaczony jest przez organizatora kierownik i opiekunowie, którzy przypadają w stosunku 1 na 15 uczestników,

4)      wszyscy uczestnicy wycieczki szkolnej czy innej imprezy krajoznawczo-turystycznej powinni być objęci powszechnym ubezpieczeniem młodzieży szkolnej, a w przypadku wycieczki zagranicznej dodatkowym ubezpieczeniem,

5)      na terenie szkolnym pełnione są dyżury nauczycielskie według ustalonego harmonogramu; do obowiązku dyżurującego nauczyciela należy utrzymanie ładu               i porządku na terenie objętym dyżurem,

6)      nauczyciele prowadzący zajęcia z techniki, informatyki i wychowania fizycznego zobowiązani są do zapoznania uczniów z odpowiednimi zasadami bezpiecznego postępowania zgodnymi z ogólnymi przepisami BHP podczas tych zajęć.

§12. Formy sprawowania indywidualnej opieki nad uczniami gimnazjum, uczniami                z zaburzeniami rozwoju, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku, uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki:

1) nauczanie indywidualne(w domu ucznia lub w obrębie szkoły, jeśli pozwalają na to warunki)

      2) terapia pedagogiczna,

      3) dożywianie,

       4) dożywianie charytatywne dla dzieci z rodzin ubogich,

 5) pomoc materialna,

 6) udzielanie indywidualnych porad przez wychowawców i pedagoga szkolnego.

 

Rozdział IV: Organy Gimnazjum

§13. Organami Gimnazjum są:

1.        Dyrektor,

2.      Wicedyrektor,

3.      Rada Pedagogiczna,

4.      Rada Rodziców,

5.      Samorząd Uczniowski.


Rozdział V: Organizacja gimnazjum

§14. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.

§15. Oddział oznacza się kolejnymi cyframi rzymskimi od I do III, a w przypadku oddziałów równoległych oznacza się je małymi literami alfabetu począwszy od „a”.

§16. Terminu rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych przerw świątecznych oraz ferii letnich i zimowych określają przepisy w sprawie organizacji                i roku szkolnego opublikowane przez MEN w Dz. U. na dany rok.

 

§17. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Gimnazjum opracowany przez dyrektora, najpóźniej do  30 maja każdego roku na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego Gimnazjum.

§18. Arkusz organizacyjny Gimnazjum zatwierdza organ prowadzący.

§19. W arkuszu organizacyjnym Gimnazjum zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Gimnazjum.

§20. W zależności od poziomu nauczania dzieli się uczniów na klasy, a e z zależności od liczby uczniów na oddziały w następujący sposób: przeciętna liczba nie powinna przekraczać 25-30 gimnazjalistów, jednak nie tworzy się nowego oddziału, gdy liczba jest niższa niż 18.

§21. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych, wychowania fizycznego, informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych

§22. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych, wychowania fizycznego, informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 osoby oraz podczas ćwiczeń , w tym laboratoryjnych, w oddziałach powyżej 30 osób.

§23. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 lub mniej niż                           30 gimnazjalistów, podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 2 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Gimnazjum.

§24. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

§25. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym Gimnazjum, ustala zasady przeprowadzenia niektórych zajęć np. zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne nauczanie języków, elementów informatyki, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym,                w grupach oddziałowych, między oddziałowych, między klasowych oraz międzyszkolnych.

§26. Liczba uczestników kół przedmiotowych i zainteresowań nie może być niższa niż                 10 uczestników. Liczba uczestników zespołów wyrównawczych itp.. nie powinna przekroczyć 12 osób.

§27. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w budynku szkolnym ze względu na czas pracy ich rodziców zorganizowana jest świetlica.

§28. Gimnazjalistom umożliwiony jest swobodny dostęp do zasobów biblioteki szkolnej              w dwóch formach:

a)      wypożyczanie woluminów do domu,

b)      korzystanie na miejscu z czytelni.

§29. Za zgodą dyrektora Gimnazjum uczelnie wyższe (zakłady kształcenia nauczycieli) mogą zawierać z nauczycielami Gimnazjum umowę o odbywaniu praktyk przez słuchaczy tych uczelni.

 

Rozdział VI: Nauczyciele i inni pracownicy

§30. W Gimnazjum zatrudnia się nauczycieli, którzy są pracownikami państwowymi oraz pracowników administracji i obsługi.

§31. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, pracowników których mowa                 w ust. 1 określają odrębne przepisy.

§32. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą.

§33. Zakres zadań i obowiązków nauczyciela:

1)      odpowiedzialność za jakość i wyniki prowadzonej pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece gimnazjalistów,

2)      odpowiedzialność za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

3)      wspieranie działalnością pedagogiczną rozwoju zdolności i zainteresowań gimnazjalistów,

4)      odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

5)      wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,

6)      bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,

7)      udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu                        o rozpoznanie potrzeb uczniów,

8)      doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

9)      dokonywanie prze nauczyciela wyboru podręczników spośród dopuszczonych do użytku szkolnego.

10)  realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów wynikające z Karty Nauczyciela.

11)   

§34. Dyrektor Gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu                          z nauczycieli zwanemu dalej „wychowawcą”, do którego zadań należy:

1.      systematyczne kontaktowanie się z rodzicami w ramach wywiadówek i zebrań,

2.      spotkania z rodzicami lub opiekunami w ustalonym czasie,

3.      tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

4.      inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

5.      podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

6.      Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekty edukacyjne informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.

Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 5:

1)       otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,

2)      planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

-       różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integruje zespół uczniowski,

-       ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą,

3)      współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi                             i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, uczniów                  także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to             zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami                        i niepowodzeniami),

4)      utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:

-       poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,

-       współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,

5)      włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły,

6)      współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w poznaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów; organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

§35.1. Nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych i wychowawcy mogą tworzyć zespoły problemowo-zadaniowe, pracą którą kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący (kierownik) zespołu.

§35.2. Zadania zespołu problemowego to głównie:

a)      wybór programów nauczania, współdziałanie w zakresie jego realizacji,

b)      opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć,

c)      opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,

d)      organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.

 

 

 

Rozdział VII: Uczniowie gimnazjum

§36. Do Gimnazjum uczęszcza młodzież od 13 roku życia, która ukończyła naukę w Szkole Podstawowej, do 17 roku życia, ale nie później niż do 18 lat.

§37. Gimnazjalista ma prawo do:

1)      właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2)      odbywania zajęć lekcyjnych w pomieszczeniach szkolnych korzystając ze sprzętu                i pomocy naukowych,

3)      swobodnego wyboru kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych, w tym                      w klubach sportowych (zezwolenie na uczestnictwo w działalności klubów sportowych może być cofnięte w wypadku rażących zaniedbań ze strony ucznia),

4)      organizowania zajęć kulturalnych, sportowych i rozrywkowych za zgodą dyrektora Gimnazjum,

5)      złożenia wniosku do Rady Pedagogicznej o egzamin sprawdzający, jeśli uważa, że ocena semestralna lub końcowa nie odzwierciedla jego wiedzy,

6)      uzyskania wyjaśnień dotyczących jego wyników w nauce oraz otrzymania pomocy od nauczyciela (w ramach zajęć lekcyjnych)

7)      korzystania, zgodnie z przyjętymi kryteriami ze wszystkich form pomocy materialnej i świadczeń socjalnych jakimi dysponuje Gimnazjum,

8)      poszanowania godności własnej i dyskrecji w sprawach osobistych, osobistych także stosunków rodzinnych, korespondencji przyjaźni, uczuć,

9)      udziału przedstawicieli młodzieży na wyznaczonym posiedzeniu Rady Pedagogicznej,

10)  pełnej informacji na temat kryteriów oceniania i wewnątrz szkolnego systemu oceniania.

§38. Gimnazjalista ma obowiązek:

1)      systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych,

2)      do godnego reprezentowania szkoły oraz szanowania jej tradycji,

3)      punktualnie i regularnie uczęszczać na zajęcia lekcyjne

4)      każdorazową nieobecność należy usprawiedliwić na piśmie po bezpośrednim przybyciu do szkoły,

5)      nieobecność w szkole usprawiedliwiają rodzice,

6)      uczestniczyć w programie edukacyjnym będą uczniowie klasy II (rok szkolny 2010/2011) realizowane będą w klasie III od roku szkolnego 2011/2012 w klasie II.

7)      nie opuszczać terenu szkoły w czasie trwania lekcji i przerw między lekcyjnych bez zezwolenia nauczyciela,

8)      uczestnictwa w imprezach, uroczystościach i pracach użytecznych organizowanych przez szkołę,

9)      przestrzeganie zasad higieny osobistej i dbanie o estetykę wyglądu,

10)  posiadanie i noszenie obuwia zastępczego, a w czasie uroczystości szkolnych również stroju odświętnego,

11)  przestrzegania zasad współżycia społecznego, zwłaszcza zasad zwalczania przejawów brutalności i wulgarności,

12)  podporządkowania się poleceniom i zarządzeniom nauczycieli, dyrektora oraz organom Samorządu Szkolnego.

§39. System nagród i kar obowiązujący w Gimnazjum.

1.      Nagrody:

a)      pochwała gimnazjalisty wobec klasy udzielona przez wychowawcę,

b)      pochwała gimnazjalisty wobec klasy udzielona przez dyrektora,

c)      pochwała gimnazjalisty wobec społeczności szkolnej przez dyrektora,

d)      list pochwalny do rodziców,

e)      dyplom,

f)        nagroda książkowa.

2.      Kary:

a)      upomnienie lub nagana słowna udzielona przez wychowawcę lub nauczyciela,

b)      upomnienie lub nagana wpisana do dzienniczka przez wychowawcę lub nauczyciela,

c)      upomnienie lub nagana dyrektora,

d)      upomnienie lub nagana dyrektora w obecności rodziców,

e)      obniżenie oceny z zachowania przez Radę Pedagogiczną.

3.      Rada Pedagogiczna może ustanowić inne formy nagrody lub kary.

4.      Każdy uczeń Gimnazjum ma prawo odwołać się od kary do dyrektora w czasie 7 dni od daty jej otrzymania i tym samym rozpocząć ponowne rozpatrzenie danej sprawy. Ponadto każdy gimnazjalista posiada prawo odwoławcze do Rzecznika Praw Ucznia.

5.      Dyrektor ma obowiązek poinformowania rodziców (opiekunów prawnych)
o przyznaniu nagrody lub zastosowanej kary wobec gimnazjalisty.

 

 

§40. Procedury postępowania nauczycieli w szczególnych przypadkach :

Szczególne przypadki

Procedury postępowania nauczycieli

Osoby odpowiedzialne

Agresja słowna

Zgłoszenie do , pedagoga , dyrektora.

Rozmowa indywidualna z uczniem.

Wezwanie rodziców.

Zastosowanie zadośćuczynienia zgodnie z WSO (wypracowanie, wiersz na pamięć, dodatkowe zadania, itp.)

Wyszukiwanie hasła w słowniku i wyjaśnienie jego znaczenia przed klasą.

Pomoc terapeutyczna.

Apele, pogadanki, godziny wychowawcze na w/w temat.

Nauczyciel , wychowawca , pedagog, dyrektor

Agresja fizyczna

Zgłoszenie do : wychowawcy, pedagoga, dyrektora.

Rozmowa indywidualna z uczniem.

Wezwanie rodziców.

Pomoc terapeutyczna.

Poszukiwanie wspólnego rozwiązania (kierowanie na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu zdiagnozowania przyczyny agresji) ,

w przypadku :

- skruchy: zadośćuczynienie zgodnie z WSO

( dodatkowe zadania ) ,

- nasilenie agresji, zgłoszenie na policje i do sądu.

Sprawowanie nadzoru przez szkołę ustalonego przez sąd.

Spotkania z animatorami profilaktyki (policjant, psycholog, przedstawiciel sądu).

Apele, pogadanki, pedagogizacja rodziców na wywiadówkach.

Nauczyciel, wychowawca, pedagog, dyrektor

Agresja nastawiona na mienie szkolne i prywatne

Zgłoszenie do: wychowawcy, pedagoga, dyrektora.

Poinformowanie rodziców.

Zadośćuczynienie zgodne z WSO:

- napraw przez rodziców lub zwrot kosztów.

Apele, pogadanki, pedagogizacja rodziców na wywiadówkach.

Nauczyciel, wychowawca, pedagog, dyrektor

Wagarowanie

Zgłoszenie przez wychowawcę do pedagoga, dyrektora.

Poinformowanie rodziców.

Wezwanie rodziców do szkoły.

Szukanie przyczyny.

W przypadku niestawienia się rodziców w placówce złożenie wizyty domowej przez wychowawcę, pedagoga lub wspólnie.

Informowanie władz oświatowych.

Informowanie sądu o przypadkach nie realizowania obowiązku szkolnego.

Przy niewielkiej ilości nieusprawiedliwionych godzin stosujemy zadośćuczynienie zgodnie z WSO.

Pogadanki na godzinach wychowawczych.

 

Kradzieże, wyłudzanie pieniędzy, handel na terenie szkoły

Zgłoszenie do: wychowawcy, pedagoga, dyrektora.

Rozmowa z uczniem.

Wezwanie rodziców do szkoły.

Rozmowa z rodzicami.

Zwrot skradzionego mienia.

W sporadycznych przypadkach zadośćuczynienie zgodnie w WSO (samodzielna rezygnacja z udziału
w wycieczce, biwaku, lub reprezentowania szkoły).

W przypadku nasilenia zgłoszenie na policję.

Współpraca z sądem.

Sprawowanie nadzoru przez szkołę ustalonego przez sąd.

Pogadanki na godzinach wychowawczych.

Obniżenie oceny z zachowania.

Nauczyciel, wychowawca, pedagog, dyrektor

Stosowanie używek

Obserwacja ucznia.

Zgłoszenie do: wychowawcy, pedagoga, dyrektora.

Rozmowa z uczniem.

Wezwanie rodziców do szkoły.

Rozmowa z rodzicami.

W sporadycznych przypadkach zadośćuczynienie zgodnie z WSO (samodzielna rezygnacja z wycieczki, biwaku lub reprezentowania szkoły).

W przypadku nasilania skierowanie do psychologa, lekarza, policji, sądu.

Pogadanki na lekcjach wychowania do życia
w rodzinie, biologii, godzinie wychowawczej, spotkania z pielęgniarką, zajęcia profilaktyczne.

Pedagogizacja rodziców – spotkanie ze specjalistami.

Obniżenie oceny ze sprawowania.

Nauczyciele, wychowawca, pedagog, dyrektor

Próby samobójcze, niski próg odporności na stresy (nerwica, depresja)

Obserwacja zachowań ucznia.

Rozmowy z uczniem.

Poinformowanie i wezwanie rodziców.

Skierowanie dzieci do psychologa i psychiatry ( za zgodą rodziców).

Poruszać tematykę na lekcjach ( realizowanie planu działań profilaktycznych).

Zawiadomienie sądu o zaistniałym zagrożeniu.

Lekcje prowadzone przez: lekarza, pielęgniarkę, psychologa, pedagoga z poradni psychologiczno- pedagogicznej.

Pomoc terapeutyczna (terapia indywidualna, grupowa, rodzinna).

Nauczyciele, wychowawca, pedagog, dyrektor

 

 

Rozdział VIII: Postanowienia końcowe

§ 41. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 42. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 21 grudnia 2010 08:52
Dokument wprowadzony do BIP przez: Katarzyna Hinz
Ilość wyświetleń: 2646
12 września 2013 12:47 (Katarzyna Hinz) - Dodanie załącznika [uchwala_003.jpg] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
12 września 2013 12:46 (Katarzyna Hinz) - Dodanie załącznika [uchwala_002.jpg] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
12 września 2013 12:44 (Katarzyna Hinz) - Dodanie załącznika [uchwala_001.jpg] do dokumentu. (Dokument opublikowany)